Yelp Yourself! Waarom Rotterdamse ondernemers Yelp nodig hebben

medium_4092185902 (1)

 

Hoe fijn is het om te weten wat klanten vinden van jouw bedrijf? Meestal gaan mensen je deur uit en kun je niet direct peilen of ze tevreden zijn, ontzettend enthousiast zijn of op zoek gaan naar een concurrent nadat je ze een goede dag hebt toegewenst. En je kunt ook niet met hele vragenlijsten of enquêtes bij de uitgang staan voor hun mening. Tenminste het kan wel, maar de kans dat mensen bereid zijn om zoiets ter plekke én niet anoniem in te vullen is klein.

Howarewedoing

Dus hoe lossen we dat op?? Met Yelp! Misschien heb je er al wel eens van gehoord of het voorbij zien komen maar mocht dat niet geval zijn dan volgt hieronder even een introductie:

Yelp begon in 2004 vanuit San Francisco met het doel om mensen te helpen bij het vinden van betrouwbare lokale bedrijven. Na bijna tien jaar is het uitgegroeid tot een megabedrijf in Amerika met uitbreiding naar Europa. En de 36 miljoen reviews én 86 miljoen maandelijkse bezoekers bewijzen dat er een grote behoefte is aan een dergelijke community site. Het principe is simpel, je maakt een account aan op de site of via de app en kunt te allen tijde in jouw buurt of wereldwijd op zoek gaan naar dat ene geweldige broodjeszaakje of die hele goede nagelsalon.
Maar er is meer! Je kunt als bezoeker niet alleen je mening geven over een bedrijf maar ook deelnemen aan evenementen, Yelp vrienden maken en gesprekken voeren in het forum. Ditzelfde principe geldt ook voor ondernemers. Je kunt voor jouw bedrijf een gratis account aanmaken en zelf beheren. Je (potentiële) klanten kunnen bij jou terecht voor vragen, ideeën, complimenten of klachten. Ja, inderdaad ook klachten, want soms zijn mensen ontevreden maar dat betekent niet het einde van de wereld. Het feit dat iemand een klacht kenbaar maakt is eigenlijk al een goed teken omdat ze nog de hoop hebben in jouw bedrijf.

angry customer

Zie het als een relatie. Wanneer je partner met jou praat (of zeurt) over iets wat jij verkeerd hebt gedaan dan zien ze nog kans dat je dat gedrag of die actie kunt herstellen. Maar sommige stellen praten niet meer met elkaar en dat is eigenlijk al een teken dat de handdoek in de ring is gegooid. “Waarom zou ik nog moeite doen, het heeft toch geen zin meer!” hoor, je mensen wel eens zeggen. Nou dat is ook toepasbaar op jouw onderneming. Als jij ingaat op een klacht ga je eigenlijk direct in op een wens van jouw klant. En kun je de boel nog redden! Iedereen wil vijf sterren en razend enthousiaste reviews maar dit zal niet altijd het geval zijn. En je kunt hierom heel erg boos worden of in de aanval gaan maar je kunt er ook een leermoment uit halen. Het kookprogramma “Kitchen Nightmares” geeft een goed beeld van hoe je vooral NIET moet omgaan met negatieve reviews. Een van de belangrijkste opmerkingen in de show is dat je niet moet focussen op de achterliggende gedachte van een negatieve opmerking maar vooral moet opletten wat de boodschap is van die persoon.

YelpRatings

Maar los van klachten of tips kun je Yelp vooral goed inzetten om contact te houden met je klanten door middel van foto’s, nieuwtjes en filmpjes die je kunt uploaden. Komt er een grote sale aan dan kun je die hier aankondigen, zijn er speciale openingstijden of ben je dicht i.v.m. vakantie dan kun je jouw klanten op de hoogte stellen en je kunt exclusieve (kortings)acties bedenken voor klanten die gebruik maken van Yelp en vaak bij jou inchecken. Bovendien kun je je diensten beschikbaar stellen voor Yelp events om mensen op een ongedwongen manier kennis te laten maken met jouw onderneming. Yelp events kunnen namelijk variëren van een wijnproeverij tot een middag keihard sporten. Op dit moment is er nog geen mogelijkheid om te adverteren maar dat zal in de toekomst ook een mooie manier zijn om jouw bedrijf zichtbaar te maken.

Met de groei van het internet ligt er een hele wereld open om te ontdekken. Vroeger vroeg men een buurvrouw of zwager om advies maar tegenwoordig zijn er ontelbare virtuele buurvrouwen en zwagers die hun persoonlijke ervaring kunnen delen. En met een grote hoeveelheid aan sites waar iedereen zijn mening kan geven over producten en diensten gaat het niet meer om mond tot mond reclame maar om woord tot woord reclame. Geloof me op mijn woord!

Wil je meer informatie over het omgaan met verschillende reviews en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen dan kun je dat ook hier lezen.

Over de auteur

Meryem Slimani
Meryem Slimani

Naast mij bijdrage als gastblogger voor TrainingOnlineMarketing, blog ik ook voor het Amerikaanse bedrijf YELP. Graag deel ik mijn ervaring over YELP met ondernemers, zodat zij meer business kunnen genereren met YELP.

Verwante Berichten

Reageer op "Yelp Yourself! Waarom Rotterdamse ondernemers Yelp nodig hebben"

Voeg Reactie Toe

Geef een reactie