Vier tips om effectiever op Facebook te posten

Effectiever op Facebook te posten

Het krijgen van veel Likes van je Facebook pagina is leuk, maar nog niet genoeg om effectief gebruik te maken van de marketing mogelijkheden van Facebook. Veel merken die veel worden geliket zijn nooit meer in een tijdlijn terug te zien. Ook neemt het percentage van bereik af naarmate het aantal fans toeneemt. Met minder dan 1000 fans ligt het bereik nog net boven de 55 procent, maar meer dan 5000 leden zakt het bereik al naar slechts 25 procent.


*Percentage Facebook bereik naar aantal gebruikers

Om bovenaan op de tijdslijn te staan is het belangrijk dat je rekening houdt met de Edgerank van jouw pagina.
Edgerank is een formule die bepaald wat er in een newsfeed te lezen en te zien is. Facebook filtert op basis van het gedrag van een gebruiker de updates waarvan het denkt dat de informatie het meest relevant is voor de Facebook-gebruiker. De formule bestaat uit drie componenten: Affiniteit, Waarde en Tijd.

  • Affiniteit wordt bepaald door de hoeveelheid interactie tussen twee Facebook-gebruikers. Hoe meer interactie, hoe hoger de kans ligt dat jouw bericht in de newsfeed van de andere gebruiker komt te staan.
  • Waarde wordt bepaald door het gewicht van het type post. Zo weegt het delen van een post bijvoorbeeld zwaarder dan een comment. Een comment weegt zwaarder dan een like, en een like staat boven een clicks. Hoe meer comments, clicks en likes jouw post heeft, hoe relevanter de post wordt.
  • Tijd is de derde factor in de formule. Hoe ouder een post is, hoe minder relevant en belangrijk deze wordt gezien.

Edgerank zorgt er dus voor dat interactie en engagement erg belangrijk is om door jouw “fans” gezien te worden in hun nieuwslijn. Graag geef ik je vier tips om je Edgerank op te schroeven.

 

Maak je posts persoonlijk

Het plaatsen van interessante content hoeft nog niet altijd te betekenen dat geïnteresseerden automatisch een bericht achter laten. Vraag dan ook naar de mening van de lezers en geef zo aan dat jij geïnteresseerd bent in de mening van de lezers. Maak geplaatste berichten persoonlijk. Houdt ze dicht bij de kern van jouw bedrijf, zodat je niet over komt als spam.  Facebook is vaak een plek van ontspanning. Houdt berichten dan ook luchtig en leuk. Post handige tips en artikelen waar jouw doelgroep wat aan heeft. Vraag ook je fans om een actie te ondernemen, zoals “deel dit bericht met je vrienden” of “Laat een comment hieronder achter”.

Kies het juiste moment

Er wordt zoveel gepost, dat een bericht al snel verouderd is en niet meer wordt gelezen. Bedenk goed wanneer jouw doelgroep online is. Zoeken ze onder het werk naar het laatste nieuws, of checken ze Facebook eerder in de avond op de bank op zoek naar ontspanning? Zijn ze bijvoorbeeld vooral in het weekend in hun vrije tijd online op zoek naar nieuwe aankopen? Een handige tool om te  achterhalen wanneer je doelgroep online is de Facebook Insight pagina.


Deel om te vermenigvuldigen

Een prijsvraag uitzetten kan een heel effectieve manier zijn om meer engagement op te wekken. Een leuke actie is al met een klein budget makkelijk op te zetten. Bijvoorbeeld “klant van de week” of “Foto van de maand”. Ook kun je een workshop of advertentie ruimte weggegeven. Houdt wel rekening met de zeer specifieke regels van Facebook met betrekking tot wedstrijden. Een wedstrijd mag niet zomaar op de Facebook pagina geplaatst worden. Dit moet door middel van een speciale Page App. Een overzicht van de regels vind je hier.

Bedenk goed wat je met de wedstrijd precies wil bereiken. Hoe ga je het resultaat meten? Wil je meer comments, nieuwe leden of shares van je post? Zorg ervoor dat je na afloop van de prijsvraag de interactie in stand houdt. Veel bedrijven gaan hier de mist in. Ook na de resultaten moet je in het contact investeren.

Reactie is actie

Reageer altijd op vragen van je publiek. Ook als het negatieve reactie is. Wanneer je als bedrijf online actief bent, verwachten gebruikers net zulke goede service (misschien wel betere service) als wanneer ze in de winkel staan of bellen naar de helpdesk. Door snel en op tijd te reageren kom je als bedrijf snel betrokken over. Op deze manier creëer je snel en eenvoudig een band op met je “fans”. Bedenk van te voren goed hoe je van plan bent met lastige en negatieve reacties om te gaan. Reageer snel en beleefd en zorg voor een persoonlijke afhandeling van een eventueel probleem. Lees hier hoe je om kunt gaan met negatieve reacties van een social media fan.

Over de auteur

Charisma Ruimschoot
Charisma

Junior Social Marketeer bij TrainingOnlineMarketing. Ik wil graag ondernemers helpen met het effectief inzetten van social media.

Verwante Berichten

Reageer op "Vier tips om effectiever op Facebook te posten"

Voeg Reactie Toe

Geef een reactie