Social media als lead generator

large_4350018379

Met social media kun je meer dan communiceren met je doelgroep; je kunt er namelijk keiharde business mee genereren. Steeds meer bedrijven en professionals beseffen de kansen van social media als lead generator en zijn eerder bereid er tijd en energie in te investeren. In dit artikel leggen we het uit.

 

Social media als lead generator in B2B en B2C markt

In de B2B en de B2C markt hebben we over de afgelopen 2 jaar, de volgende ontwikkelingen waargenomen;

  •  Social media kanalen hebben hun invloed in het genereren van social leads voor de B2B markt, zien stijgen met 3% tot 21% in 2012. In 2011 was het 18%.
  •  De invloed in de B2C markt is in 2011 en in 2012 gelijk gebleven op 25%.

Impact van lead generators

(Bron: State of digital marketing, WebMarketing123)

Effectiviteit van social media

‘Wat schuift het?’ Een vraag die je misschien al hebt gekregen of die je kunt krijgen wanneer je bij je baas aanklopt met het voorstel om social media te gaan gebruiken. Het is ook nog eens een moeilijk te beantwoorden vraag. Want hoe zorg je ervoor dat jouw social media kanalen ook gaan zorgen voor social leads? Hoe ga je d.m.v. social media geld binnen halen? Hieronder leg ik de basis uit waarmee je deze doelstellingen kunt behalen.

Wanneer je social media wilt gaan inzetten moet je rekening houden met de volgende drie aspecten:

  • Luisteren: Weten wat er speelt door te luisteren naar gesprekken/discussies over het bedrijf, product of dienst.
  • Engagen en creëren van content: Meedoen in gesprekken en discussies met de doelgroep en zorgen voor content dat aansluit op deze gesprekken.
  • Analyseren en meten: Meten van resultaten en impact van je gedeelde content.

1. Luisteren

Het is belangrijk om te weten wat er in de markt speelt. Een dagelijkse check-up van alle social media kanalen is hier onderdeel van. Om het eenvoudiger te maken kun je tijdens je online speurtocht naar gesprekken/discussies, gebruik maken van zoekwoorden. Deze helpen je bij het filteren van de gesprekken/discussies en helpen je bij het vinden van relevante onderwerpen. Zorg ervoor dat je bij het zoeken dezelfde woorden gebruikt als die van je doelgroep.

2. Engagen en creëren van content

Na het analyseren van de gesprekken, volgen er twee manieren om te reageren;

  • Maak content dat antwoordt geeft op de vragen die je hebt kunnen vinden of aansluit op de gesprekken die je hebt geanalyseerd.
  • Engage (doe mee) aan de gesprekken en discussies die gevoerd worden.

Gebruik de kennis die je hebt opgedaan tijdens het analyseren van de gesprekken om content te maken in de vorm van discussies, blogartikels, E-books, webinars en ‘how to’ video’s. Om traffic te genereren voor je website, social media en je content, doorloop je de volgende stappen;

Maak je content vindbaar met SEO: Maak gebruik van zoekwoorden in je tekst, titel, alineakoppen en meta tags die linken naar je markt, product of dienst. (ToolTip: Google Adwords).

Deel content via sociale media: Het is belangrijk om via andere social media kanalen je content onder de aandacht te brengen. Om het makkelijker te maken kun je iedere week plannen hoe en wanneer je content wordt verspreid. (ToolTip: Hootsuite Publisher).

Analyseer en meet: Analyseer welke content, welk kanaal en welke zoekwoorden ervoor zorgen dat bezoekers veranderen in leads. Deze informatie kun je gebruiken bij het genereren van meer leads.

3. Analyseren en meten

Als je wilt weten hoe bijvoorbeeld een tweet leidt tot een aankoop, dan moet je eerst weten hoe een leadgeneratieproces gemeten wordt. Je zult in ieder geval de volgende factoren moeten onderzoeken;

Engagement: Je invloed meet je door de activiteiten te analyseren op je geplaatste content. Dit doe je door alles te meten waaronder retweets, likes, comments, mentions, wall posts etc.

Opportunity: Je mogelijkheden worden duidelijk wanneer je engagement analyseert. Je sterke punten en je min punten komen aan het licht en dus ook je verbeterpunten.

Conversion: Hier worden de resultaten duidelijk. Je acties worden in waarden uitgedrukt omdat je al je inspanningen kunt controleren aan de hand van je resultaten. Welke acties hebben wat opgeleverd?

ROI

Tip

Elk bedrijf kan een ander reden hebben om social te gaan. Het is belangrijk om doelen te stellen waardoor je acties meetbaar worden. De keuze van je strategie hangt hier ook van af. Uiteindelijk bepaalt je strategie of je deze doelen behaalt. Zorg dus dat je weet wat je doet. Aan het begin van je campagne heb je de mogelijkheid om te experimenteren met het taalgebruik, de manier van posten, het tijdstip enz. Probeer verschillende tactieken, meet alles wat je doet en stel bij waar nodig. Je zult uiteindelijk de vruchten plukken van deze trial en error aanpak.

Over de auteur

Verwante Berichten

Reageer op "Social media als lead generator"

Voeg Reactie Toe

Geef een reactie