Deel 1 van 3 : Hoe maak ik een goede nieuwsbrief?

Hoe maak ik een goede nieuwsbrief?

Misschien heb je al een digitale nieuwsbrief en wil je hier wat professioneler mee aan de slag of ben je van plan om er binnenkort mee te beginnen. Een nieuwsbrief versturen brengt verschillende voordelen met zich mee. Tuurlijk, je bespaart er heel wat bomen mee. Maar een goede nieuwsbrief kan ook een kwalitatieve aanvulling op je social media zijn.

Een nieuwsbrief verstuur je zelf naar je database. Voordat je begint met het versturen van de nieuwsbrief is het belangrijk om eerst in kaart te brengen wat en wie je met je nieuwsbrief wilt bereiken. Wie is je doelgroep? Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? En het is ook belangrijk om te bedenken wat je aan je lezers kunt aanbieden.

Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief?

Wil je meer bezoekers naar je website? Klant loyaliteit? Wil je je nieuwe blogartikel onder de aandacht brengen?

Breng eerst in kaart wat de doelen van je nieuwsbrief zijn. Vorm daarna de onderwerpen van je nieuwsbrief hier omheen. Stel jezelf hierbij dan de vraag: Waarom zou een abonnee jouw nieuwsbrief willen ontvangen?  Wat voor speciaals deel jij met jouw abonnees? Denk bijvoorbeeld aan het brengen van nieuws, een dag voordat je het bekend maakt op je website/social media. Deel exclusieve aanbiedingen die alleen in je mailing te vinden zijn.

Zo zorg je ervoor dat mensen niet alleen geprikkeld worden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, maar je ze ook vast kunt blijven houden door ze exclusieve informatie aan te bieden. Probeer jezelf in de schoenen van de abonnee te plaatsen: Zou ik mij inschrijven voor deze nieuwsbrief?

Bepaal van te voren voor jezelf naast de informatie die je aan wilt bieden ook de tone of voice, zodat je daar niet bij elke nieuwsbrief over hoeft na te denken. Is het u of je? Formeel of informeel?

Hoe maak ik een goede nieuwsbrief?


Wat is jouw beste openingszin?

Een goede nieuwsbrief begint met een pakkende onderwerpregel. Veel mensen bepalen aan de hand van het onderwerp al of ze je mail zullen openen. Houd rekening met een aantal richtlijnen bij het maken van een goede opening:

‣ Vertel niet te veel

‣ Zeg het direct

‣ Noem direct het grote voordeel

‣ Laat de zin verleiden

‣ Stel een provocerende vraag

‣ Wijs op het probleem waar jij mee kunt helpen

Voorkom dat je te drammerig over komt. Vermijdt de CAPSLOCK toets. Te veel gebruik van de CAPSLOCK zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrief direct wordt overgeplaatst in de spam box van je ontvangers.

 Capslock

 

Wat ga je delen?

Nadat je bepaald hebt wat voor informatie je wilt delen in je nieuwsbrief, kun je hier nu invulling aangeven. Deel bijvoorbeeld een lekker recept met ingrediënten uit jouw winkel. Of plaats je laatste blogartikel(en.) over jouw vakgebied. Maak de kennis die je deelt relevant voor je doelgroep. Maak je tekst niet te lang. Veel tekst in een nieuwsbrief leest niet lekker. Geef je lezers een preview en link naar de rest van het artikel.


In deel 2 laat ik je zien hoe je door middel van de (gratis) tool Mailchimp een  nieuwsbrief in elkaar kunt zetten en versturen. Bekijk hier alvast wat voorbeelden van wat er in Mailchimp mogelijk is.

Over de auteur

Charisma Ruimschoot
Charisma

Junior Social Marketeer bij TrainingOnlineMarketing. Ik wil graag ondernemers helpen met het effectief inzetten van social media.

Verwante Berichten

Reageer op "Deel 1 van 3 : Hoe maak ik een goede ..."

Voeg Reactie Toe

Geef een reactie