Is jouw Facebook pagina al klaar voor Graph Search?

Facebook Graphsearch

 

Facebook heeft zijn nieuwe zoekfunctie aangekondigd: Graph Search. De functie staat nog in beta en kan alleen nog Engelse zoekopdrachten aan, maar je kunt nu alvast je (bedrijfs) pagina Graph Search proof maken.

Wat is het verschil met Google zoeken?
Zoeken in Google is simpel, je voert een zoekterm in en Google toont je de pagina’s die overeenkomen met je zoekopdracht. Graph Search doet het anders en maakt gebruik van alle informatie die het  in de laatste acht jaar verzameld heeft. De resultaten uiten zich in categorieën als mensen, plaatsen, foto’s en interesses. Je resultaten zijn altijd uniek en gebaseerd op je relaties en interacties. Zo kan je een zoekterm invoeren als “vrienden in Rotterdam die sushi lekker vinden”. Graph search zoekt dan door je vriendenkring en je ziet zo wie je in je omgeving mee uit kunt vragen voor gezellig avondje een avondje mee uit eten.

 

Screenshot-PhotosOfFriendsBefore1999

 

Wat is het voordeel voor bedrijven?
Het hoeft niet bij je vriendengroep te blijven. Graph Search kan een groot voordeel gaan vormen voor verschillende bedrijven. Ook voor marketeers wordt het hier interessant. Consumenten vertrouwen de meningen van vrienden nou eenmaal meer dan een opgedrongen reclame uiting. Ook zie je door het doen van een zoekopdracht meteen gezichten bij de “likes”. Een snel marktonderzoek is makkelijk uit te voeren. Zo kun je in de toekomst ook een term invoeren als: “spelletjes die mensen in Den Haag online spelen”, of “Tv programma’s die medewerkers van TrainingOnlineMarketing leuk vinden”.

 

Restaurants Graphsearch

Facebook is langzaam aan begonnen met het uitrollen van Graph Search. De meesten van ons moeten dus nog even wachten voordat we er gebruik van kunnen maken en kunnen testen. Wil je een van de eersten zijn? Je kunt je aanmelden op de wachtlijst. Facebook geeft in ieder geval al wat tips om je pagina optimaal voor te bereiden op de komst van Graph Search.
Maak je pagina in vier stappen Graph Search Proof:

  • Om je pagina alvast voor te bereiden, wordt geadviseerd je pagina compleet en up-to-date te houden. Blijven investeren in je pagina dus!
  • Je bedrijfsnaam, de categorie van je pagina, je persoonlijke Facebook-URL en de informatie die je deelt in de ‘about’-sectie helpen je pagina om beter gevonden te worden. Deel deze dan ook op je pagina en zorg dat ze correct zijn.
  • Specificeer je adres zodat gebruikers die op een locatie zoeken je makkelijk kunnen vinden.
  • Zorg dat je de juiste fans aan je pagina bindt en zorg voor interactie met je fans.

Niet iedereen is blij met de innovatie van Facebook. Er zijn al vaker vragen geweest in hoeverre Facebook rekening houdt met de privacy instellingen van zijn gebruikers. Nu gebruikt Facebook dus alle informatie over jou die je in de afgelopen acht jaar op je pagina hebt gepost, zoals al je likes. Je kunt dus bij zoekresultaten tevoorschijn komen waarvan je allang vergeten was dat je ooit een “fan” van het merk was.

Op de Tumblr pagina van Actual Facebook Graph Searches staan voorbeelden van een aantal interessante zoekresultaten:

Graph Search Racism

 

Graph Search Prostitutes

Misschien toch een idee om je privacy settings nog eens te bekijken?

 

Over de auteur

Charisma Ruimschoot
Charisma

Junior Social Marketeer bij TrainingOnlineMarketing. Ik wil graag ondernemers helpen met het effectief inzetten van social media.

Verwante Berichten

Reageer op "Is jouw Facebook pagina al klaar voor Graph Search?"

Voeg Reactie Toe

Geef een reactie